570 178 170
Poniedziałek, Wtorek i Czwartek 7.00-21.30, Środa 13.00-21.00 i Piątek 9.00-18.00

Achilles - „Ciągnący” problem

 

Achilles - „Ciągnący” problem

 

Hasło „ciągnący” w tytule od razu przyszło mi do głowy kiedy pomyślałem co zgłasza 80% pacjentów z bólem w tym obszarze, bardzo często związanym ze ścięgnem achillesa. Na początku przybliżę czym jest achilles, gdzie jest oraz opiszę o nim kilka ciekawostek. Dla niecierpliwych radzę od razu przejść do części dotyczącej samego problemu.

 

Czym jest Achilles?

Ścięgno achillesa (piętowe) jest utworzone przez dalsze przyczepy ścięgniste dwóch mięśni:

 

 

Mięśnie te przyczepiają się do guza piętowego stanowiąc część taśmy mięśniowej tylnej, która dalej w swoim przebiegu tworzona jest przez rozcięgno podeszwowe jako ciągłość tkanki łącznej (problemy z rozcięgnem i achillesem mogą iść w parze).

 

Co warto wiedzieć o achillesie?

 

Skoro jest najsilniejsze, to dlaczego sprawia tyle problemu?

Wynika to z przebiegu jego włókien i ich skrzyżowania.
W tym miejscu dochodzi do kumulacji sił i urazu/przeciążenia. Wcześniej wspomniany mięsień brzuchaty oplata skośnie najgłębiej leżące włókna końcowe części ścięgna będącej przedłużeniem mięśnia płaszczkowatego.

 

Jakie objawy mogą zaniepokoić?

Na początku może to być wzmożone napięcie w obrębie całej łydki, zmniejszona ruchomość ścięgna, a ono samo wydaje się być sztywne.

Kiedy przesuwamy palcami wzdłuż ścięgna możemy wyczuć drobne nierówności podobne do „obrączek” (najczęściej przy problemie długotrwałym).

 

Problem postępuje w etapach:

  1. Sztywność, napięcie w trakcie biegania po długim dystansie.

  2. Ból w trakcie stawania na palce, rozciągania ścięgna zwłaszcza po dłuższym bezruchu (po nocy).

  3. Dolegliwości o charakterze ciągnięcia, zmniejszona ruchomość stopy (skrajnie bóle nocne).

  4. Do poprzednich odczuć dołącza ostry ból punktowy w okolicy pięty nawet przy codziennej aktywności, bolesne rozciąganie, „niemoc” przy próbie stanięcia na palcach.

 

W stanach przewlekłych dochodzi do pogrubienia, ucieplenia i dużej tkliwości w obrębie ścięgna piętowego. Poniżej zdjęcie stanu przewlekłego:

 

Co mówi pacjent?

 

Jak sobie z tym radzić?

Jeżeli problem wynika ze zbyt dużych obciążeń treningowych, nie trwa długo i nie ma drugiego dna (wcześniejsze urazy, ograniczenia ruchomości stopy, biodra) to istnieje szansa na poradzenie sobie z nim w zaciszu domowym. Pomaga w tym:

 

 

Poniższy film przedstawia techniki rozciągania i ćwiczeń ekscentrycznych oraz ich metodykę (czas, ilość serii/powtórzeń).

 

FILM (tekst w filmie dotyczący czasu rozciągania i ilości powtórzeń, serii)

 

Wszystkie wymienione czynności działają również profilaktycznie i pozwalają cieszyć się zdrowym ścięgnym przez długie kilometry i czerpać przyjemność z biegania.

 

Co jeśli nie przechodzi lub potrzebuję szybkiej pomocy?

W takiej sytuacji zapraszam do Nas, fizjoterapeutów. Trafna diagnoza przyczyny bólu i odpowiednia terapia pozwala na zażegnanie problemu już po 2-3 terapiach,
co oczywiście uzależnione jest od czasu trwania problemu i jego rozległości.

 

Mówiąc o terapii mam rzecz jasna na myśli indywidualną pracę z pacjentem
w formie terapii manualnej po dobrze przeprowadzonym badaniu. Jako wspomaganie efektów rehabilitacji można wykorzystać zabieg fali uderzeniowej czy ultradźwięków , które osobiście stosuję rzadko.

 

Zachęcam do skorzystania z fizjoterapii głównie ze względu na to, że szybka pomoc zapobiega powstawaniu problemów przewlekłych i utrwalania zmian w obrębie innych części ciała np. stawu kolanowego, krzyżowo-biodrowego czy samego kręgosłupa.

Największą motywacją jest jednak to, że bez biegania po prostu wielu z Nas trudno żyć ;)

 

 

mgr Wojciech Długołęcki

Certyfikowany terapeuta manualny, międzynarodowy terapeuta FDM IC

Gabinet Rehabilitacji REH-ART


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /demo/wp-content/themes/websitetheme/single.php on line 35