570 178 170
Poniedziałek, Wtorek i Czwartek 7.00-21.30, Środa 13.00-21.00 i Piątek 9.00-18.00

Manipulacje Powięziowe wg Stecco (FM)

Manipulacje Powięzi wg Stecco

Manipulacje powięziowe są rodzajem terapii manualnej, która ma zastosowanie w zespołach bólowych układu ruchu. Cały system diagnostyczno-terapeutyczny obecnie stosowany jest efektem długoletniej pracy i ogromnego doświadczenia klinicznego włoskiego fizjoterapeuty Luigi Stecco. Zauważył on, że pewne zaburzenia w obrębie powięzi doprowadzają do powstania dysfunkcji mięśniowo-szkieletowych lub wisceralnych.

Powięź tworzy ciągłą, napiętą sieć w całym ciele, pokrywającą i łączącą każdy narząd, mięsień, a nawet każdy nerw i najmniejsze włókno mięśniowe. Jest to według najnowszych badań najważniejszy narząd propriocepcji i „świadomości” naszego ciała. Stecco uważa, że mózg nie jest w stanie kontrolować każdego mięśnia z osobna, zawiaduje natomiast ruchami w konkretnych segmentach w konkretnych kierunkach.

Każdy staw posiada swoje centrum percepcji i centrum koordynacji dla ruchu w każdej płaszczyźnie. Centrum percepcji – jest to miejsce w którym my odbieramy ból – najczęściej umiejscowione jest w stawie. Centra koordynacji są to punkty na powięzi, które są wypadkową działania wektorów włókien powięziowych odpowiedzialnych za koordynacje ruchu w konkretnym kierunku. Mówiąc prościej, jest to punkt który przenosi najwięcej obciążeń z powięzi od mięśni, które są odpowiedzialne za ruch w danym kierunku.

Punkty te najczęściej są przeciążone i ulegają usztywnieniu (densyfikacji), jest to reakcja powięzi na nadmierne przeciążenia i urazy. Kiedy centrum koordynacji ulegnie zdensyfikowaniu, nie jest w stanie prawidłowo reagować na obciążenia działające podczas wykonywanego ruchu, przez co stymuluje zawarte w nim wolne zakończenia nerwowe. Te zaś, na zasadzie powięziowego łuku odruchowego przenoszą informacje o bólu do centrum percepcji czyli do stawu.

Terapia metodą manipulacji powięziowych wg Stecco polega na odpowiednim wprowadzeniu tarcia pomiędzy naszą kończyną a warstwami powięzi, zwiększając przez to lokalnie temperaturę. Jest to niezbędne, aby zmodyfikować substancję podstawną powięzi (kwas hialuronowy) i zmienić jej konsystencję. Dzięki temu, powięź będzie mogła reagować prawidłowo na obciążenia przy konkretnym ruchu nie powodując zaburzeń bólowych. Lokalny stan zapalny wywołany przez terapeutę przyspiesza przebudowę i reorganizację włókien kolagenowych.